Hoe ziet de begeleiding voor kinderen in het PO en VO eruit?

 

In een individueel traject gaan we aan de slag om het kind via psycho-educatie over de werking van het brein en via methoden uit de cognitieve gedragstherapie zich bewust te laten worden van de belemmerende werking van vaste (leer)gedachten en gaan we aan de slag om deze vaste gedachten om te buigen naar groeigedachten.

 

We doen dit op een speelse manier door gebruik te maken van het “werkboek Mindset” dat ontwikkeld is door het Talentenlab. Het werkboek wordt doorlopen in 7 sessies van 60 minuten. In overzichtelijke stappen maakt het kind tijdens het begeleidingstraject kennis met de Mindsettheorie van Carol Dweck.

Via de verhalen van twee robots Fixie en Growie leert hij of zij wat het verschil is tussen de vaste mindset en de groeimindset. Hierbij komen alle relevante thema’s aan bod, zoals de wijze waarop je denkt over je intelligentie en kwaliteiten, je comfortzone, het aangaan van uitdagingen, het leren van fouten, doorzettingsvermogen en meer.

Door middel van afwisselende en creatieve opdrachten wordt geleerd hoe hij of zij kan denken zoals Growie en hoe hij of zij dit kan inzetten bij het werken aan zijn of haar eigen doelen en talenten.