Ik doe het niet,

want het lukt me toch niet 

Wil je mij het leren?

Het is saai dus ik stop ermee.

Leermotivatie

Is je kind ongemotiveerd voor school en leren? Gaat hij of zij uitdagingen het liefst uit de weg? Geeft je kind snel op bij tegenslagen, fouten of onvoldoendes? Voelt hij of zij zich dom wanneer het hard moet werken om iets onder de knie te krijgen? Kan uw kind niet tegen kritiek, maar wil hij of zij wel graag de beste zijn? Een herkenbare situatie! Er zijn namelijk twee verschillende denksystemen.

 

Zo zijn er kinderen en jongeren die genieten van uitdagingen op school en die hard werken voor goede resultaten.  Ze laten zich niet snel uit het veld laten slaan door tegenslagen, zoals onvoldoendes.

Aan de andere kant zijn er kinderen en jongeren die het liefst alleen makkelijke opdrachten doen en die zich dom voelen wanneer ze hard moeten werken om iets onder de knie te krijgen. Vaak is hun motivatie voor school daardoor niet optimaal.

 

Wat blijkt? De manier waarop mensen hun intelligentie en mogelijkheden zelf zien, is van grote invloed op de groei die ze doormaken. Prof. Carol Dweck ontdekte dat een ‘fixed mindset’  (vaste overtuiging) de ontwikkeling belemmert, terwijl een ‘growth mindset’ (groei-overtuiging) zorgt voor motivatie, doorzettingsvermogen en een passie voor leren. 

 

Het goede nieuws is dat je een fixed mindset bij kinderen en jongeren kunt veranderen in een growth mindset. Volwassenen spelen hierbij een cruciale rol.