Kinderen en jongeren die begaafd of meer begaafd zijn op cognitief vlak ervaren niet per definitie de WOWfactor voor leren. PROFI-LEER kan hen ondersteunen in hun ontwikkeling en hen handvatten bieden zodat ze uit groeien tot gelukkige mensen die zich weten te profileren als productieve en evenwichtige personen.

Kinderen met sterk ontwikkelde cognitieve vaardigheden komen minder vaak dan normaal begaafde kinderen in aanraking met leersituaties die ze als moeilijk ervaren en die ze niet direct kunnen oplossen. Ook krijgen ze van klasgenootjes, vrienden, leerkrachten, opa’s, oma’s, ooms, tantes en wellicht anderen… vaak te horen dat ze “erg slim zijn”.

 

Dit kan er voor zorgen dat het kind na verloop van tijd een “fixed” mindset ( vaste overtuiging) ontwikkelt. In dat geval is het zeer waardevol om dit kind een individuele begeleiding te bieden waarbij het werkt aan de ontwikkeling van zijn of haar mindset.

De manier waarop mensen hun intelligentie en mogelijkheden zelf zien, is namelijk van grote invloed op de groei die ze doormaken. Prof. Carol Dweck ontdekte dat een ‘fixed mindset’  (vaste overtuiging) de ontwikkeling belemmert, terwijl een ‘growth mindset’ (groei-overtuiging) zorgt voor motivatie, doorzettingsvermogen en een passie voor leren. 

 

Het goede nieuws is dat je een fixed mindset bij kinderen en jongeren kunt veranderen in een growth mindset. Volwassenen spelen hierbij een cruciale rol. 

 

PROFI-LEER biedt begeleidingstrajecten aan om de mindset bij kinderen in het PO en VO te ontwikkelen.

Voor studenten in het MBO en HBO is een vergelijkbaar traject mogelijk.